Niet onderscheidend

EUIPO meent dat het publiek de wereldbekende naam George Floyd, op bijvoorbeeld een T-shirt, niet als merk zal zien, maar als een politieke of ideologische uiting, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Black Lives matter. Om die reden is de merknaam niet onderscheidend en niet geschikt als merk.

George Floyd

Beschaafde samenleving

Maar bovendien weigert EUIPO de registratie omdat hij moreel verwerpelijk is. Door de naam George Floyd voor kleding te claimen, schendt de aanvrager volgens EUIPO bepaalde basiswaarden van onze beschaafde samenleving. ‘Wij willen voorkomen dat een commercieel bedrijf de naam George Floyd ‘banaliseert’ en de tragische dood van George Floyd misbruikt of bagatelliseert’, aldus EUIPO.

Beroep

De aanvrager, de Amerikaanse George Floyd IP Holdings, heeft beroep aangetekend tegen de weigering.

Een uitgebreide versie van dit artikel werd op 16 november gepubliceerd in De Volkskrant.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.