Maart 2019. Het lijkt alsof McDonald’s zijn zaakjes rond zijn Europese merken de laatste tijd niet helemaal op orde heeft. In januari was het verlies van de Europese merkregistratie Big Mac even wereldnieuws. Maar er is meer: uit onderzoek van Chiever blijkt dat de hamburgerketen een maand daarvoor ook al een opmerkelijk blauwtje liep bij de verdediging van een ander wereldmerk: de slogan I’m Lovin it.

Oppositie

Toen het Spaanse bedrijf Belros het Europese merk Lovit wilde registeren voor onder andere vleesproducten en restaurantdiensten, diende McDonald’s meteen oppositie in op basis van zijn Europese registratie I’m Lovin it.

Vergeten

En daarbij ging van alles mis. In de eerste plaats vergat McDonalds zich te beroepen op de grote bekendheid van I’m Lovin it. Dat had het bedrijf een sterkere positie kunnen geven.

Gebruik

Vervolgens slaagde McDonalds er niet in te bewijzen dat de slogan I’m Lovin it de laatste vijf jaar daadwerkelijk als merk gebruikt was. En als je geen gebruik kunt aantonen, verlies je de oppositie.

Het lijkt er op dat McDonald’s in deze zaak exact dezelfde fout maakt als in de Big Mac-zaak: de organisatie slaagt er weer niet in de juiste bewijzen van gebruik in te dienen voor één van zijn wereldbekende merken, ditmaal de slogan I’m Lovin’ it.