Eerste letters wegen zwaar

Bij de beoordeling of er verwarring kan zijn tussen twee merken, geldt de regel dat het eerste deel van het merk in principe het zwaarste weegt. Vandaar dat Philip Morris dacht dat de overeenstemming tussen die eerste drie letters MAR voldoende moest zijn om van een merkinbreuk op Marlboro te spreken. Maar dat ziet het Europese merkenbureau EUIPO toch anders.

Marvos Marlboro

Verschillen

Natuurlijk, die eerste drie letters zijn hetzelfde, maar verder vertonen de merken grote verschillen, aldus EUIPO. Het aantal lettergrepen is niet hetzelfde en bovendien wordt de eerste lettergreep van Marlboro uitgesproken als ‘Marl’, terwijl die van Marvos als ‘Mar’ zal klinken. Hierdoor krijgen de merken een ander ritme en een andere klank en uitspraak.

Geen verwarring

Kortom, volgens EUIPO lijken de merken nauwelijks op elkaar, in ieder geval te weinig om van verwarringsgevaar of associatie te spreken. Daar kan ook de grote bekendheid van Marlboro niets aan veranderen. Een uitspraak waar weinig op valt af te dingen lijkt mij.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.