Associatie

Volgens de rechter gebruikt het bedrijf merken die identiek zijn aan de in China geregistreerde Heineken-merken. Het publiek zal deze merken associëren met het bekende Heineken-merk of denken dat Heineken hiervoor toestemming heeft gegeven.

Heineken

Bekendheid

Het is voor grote merken als Heineken erg belangrijk om in China de status van ‘bekend merk’ te verwerven. Hierdoor wordt het veel makkelijker om op te treden tegen bedrijven die een gelijkend merk voor totaal andere producten gebruiken of registreren.

Kopen

Het Chinese bedrijf doet overigens nog wel een poging er een slaatje uit te slaan: zij hebben Heineken nota bene gevraagd de naaimachine-merken te kopen voor ruim 400.000 dollar. Doet Heineken dat niet, dan dreigen de Chinezen in beroep te gaan.

Heineken Xi Li Logo
Heineken en Xi Li: bekende merken in China

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.