Twee rode balletjes

Het conflict tussen de multinationals ontstond nadat BOIP in 2023 in eerste instantie de merkregistratie van het balletje van Reckitt had goedgekeurd. Dat was tegen het zere been van Henkel. Immers, net als Reckitt gebruikt Henkel ook een rood balletje als onderdeel van zijn afwasmiddel-capsules. Zowel op de verpakking van Somat (van Henkel) als van Finish (van Reckitt) zijn de rode balletjes te zien. Omdat Henkel vreest dat Reckitt met zijn registratie wel eens moeilijk kan gaan doen over het Somat-balletje, spande het bedrijf een nietigheidsactie aan tegen de merkregistratie van Reckitt.

Henckel Reckitt
Benelux merkregistratie nr. 1482557 van Reckitt Benckiser ongeldig

 

Eenvoudige geometrische figuur

Volgens Henkel is dat rode balletje van Reckitt niets anders dan een eenvoudige, geometrische figuur. In het merkenrecht geldt de regel dat je voor dit soort simpele beelden geen merkregistratie kunt  krijgen, omdat ze onvoldoende onderscheidend zijn. Bovendien gebruiken meer afwasmiddelen van dit soort decoratieve elementen, aldus Henkel.

Complex, onderscheidend merk

Uiteraard is Reckitt het daar niet mee eens. Vanwege de verschillende kleurschakeringen en tinten kan je hier niet spreken van een eenvoudige geometrische figuur, maar van een redelijk complex, onderscheidend beeldmerk, zo meent Reckitt. En dat verdient gewoon merkbescherming.

Henkel Reckitt
Finish van Reckitt en Somat van Henkel gebruiken beide een rood balletje

 

Registratie ingetrokken

Het Benelux merkenbureau BOIP komt terug op zijn eerdere beslissing het merk te registreren en sluit zich aan bij Henkel. Deze rode bal kan, ondanks de schaduwen, wel degelijk beschouwd worden als een eenvoudige geometrische figuur. Daar ziet de consument geen merk in, maar eerder een decoratief element dat gebruikt wordt voor marketingdoeleinden. De Benelux merkregistratie wordt ingetrokken.

Internationaal

Ik geloof dat ik me wel kan vinden in deze uitspraak. Interessant is te lezen dat Henkel en Reckitt niet alleen in de Benelux ruzie maken. Ook in Duitsland, Italië en Polen schijnen de multinationals rollebollend over straat te gaan over dit rode balletje. Zoals gezegd, je kunt het er maar druk mee hebben.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.