September 2019. Een treurig verhaal, dat faillissement van de Britse reisorganisatie Thomas Cook. Maar het roept ook de gedachte op aan een opvallend merkenconflict dat het bedrijf een kleine 20 jaar geleden uitvocht met de Europese Commissie. Thomas Cook dacht goud in handen te hebben met een geregistreerd merk dat sterk leek op het euro-teken.


Twee druppels waterLinks het euro-teken uit 1996, rechts het in 1993 geregistreerde merk van Thomas Cook

Toen het nieuwe euro-symbool , ontworpen door de Belg Alain Billiet, op 12 december 1996 door de Europese Commissie aan de Europeanen werd gepresenteerd, krabde de directie van Thomas Cook zich eens stevig achter de oren. Lijkt dat teken niet als twee druppels water op een merk dat wij al in 1993 hebben geregistreerd?

Waardeloos

Volgens het reisbureau was haar oudere merk, dat voor financiële diensten was geregistreerd, hierdoor waardeloos geworden. Immers, iedereen zou bij het zien van het Thomas Cook-merk meteen aan de euro denken. Overleg met de Europese Commissie leverde echter niets op en daarom spande het reisbureau een juridische procedure aan.

25 miljoen pond

De eis van Cook was niet mals: een schadevergoeding van 25 miljoen Britse pond. Dan had de Commissie maar beter vooronderzoek moeten doen, meende het bedrijf. De Commissie mocht nog van geluk spreken dat de reisorganisatie geen gebruiksverbod eiste, maar alleen compensatie!

Ponden
DebacleGeen Britse ponden en gouden euro’s voor Thomas Cook

De hele kwestie werd uiteindelijk een debacle voor Cook. De procedure werd verloren omdat volgens de rechter het euro-teken helemaal niet als merk voor financiële diensten wordt gebruikt. Het is slechts een symbool is voor de nieuwe Europese munt en daar kun je met een merkregistratie niets tegen doen. En zo werd het dus wel een dure rechtszaak voor de reisorganisatie, maar geen 25 miljoen pond op de bank.

Onderzoek

Wel opvallend dat de Europese Commissie indertijd zonder juridisch vooronderzoek dat euro-teken introduceerde. Een eenvoudige check had zonder twijfel het merk van Thomas Cook aan het licht gebracht en dan hadden ze de zaak vooraf kunnen bespreken en afkaarten. Maar ja, waar hebben we het nog over nu het roemruchte Thomas Cook zo dramatisch ten onder gaat.

 

Bas Kist