Gebarenmerk: Gebaar ook een merk

Met dit gebaar valt na mijn pensionering nog wel wat te verdienen, moet Bolt gedacht hebben, toen hij in augustus 2022 in de VS merkbescherming aanvroeg voor deze pose, onder andere voor zonnebrillen en kleding. Een gebaar of pose als merk: waarom ook niet? Merken zijn onderscheidingstekens en net als een woord of een logo kan ook een gebaar of een houding  onderscheidend zijn.

Gebarenmerk Usain Bolt
US registratie 97552042 pose Usain Bolt (gebarenmerk)

 

Sport en entertainment

Bolt is beslist niet de eerste beroemdheid die zijn kenmerkende gebaar of pose als merk probeert te monopoliseren. In de wereld van sport en entertainment kom je dit soort merkregistraties vaker tegen. Dat gaat overigens niet altijd zonder slag of stoot.

Gebarenmerk Gene Simmons
Gene Simmons met de devils horn – US registratie 87482739 Gene Simmons

 

Gene Simmons

In 2017 deponeert Gene Simmons, bassist van rockband Kiss, het handgebaar van de devils horn als merk in de VS. Simmons gebruikt dit gebaartje al sinds 1974 bij optredens van Kiss. De registratie levert een storm van kritiek op, vooral omdat veel meer bekende personen gebruik maken van de devils horn, waaronder John Lennon en Spiderman. Simmons besluit vervolgens zijn aanvraag toch maar in te trekken.

Gebarenmerken
Spiderman en John Lennon doen ook de devils horn

 

Gebarenmerk Jay-Z

Als Rapper Jay-Z in 2007 voor de promotie van een nieuw album het diamond-gebaar gaat gebruiken, krijgt hij het meteen aan de stok met worstelaar Diamond Dallas Page. De worstelaar profileert zich in de ring al jaren met zijn eigen diamond-pose en heeft dit gebaar ook als merk geregistreerd. Jay-Z bindt snel in en koopt het zaakje af voor een onbekend bedrag. Jaren later, in 2018, laat Jay-Z zijn eigen diamond alsnog als merk registreren.

Gebarenmerken
Links de US registratie 76551501 Diamond Dallas Page (2003), rechts de US registratie 87771083 Jay-Z (2018)

Bas Kist

 

Dit artikel is onderdeel van de Chiever Nieuwsbrief (september 2022). Klik hier voor de .PDF met alle artikelen.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.