Probleem in één land

Bij een Europese merkregistratie geldt de regel dat als er maar in één van 27 EU-landen een merk geregistreerd is dat teveel lijkt op een nieuwe Europese aanvraag, dit een obstakel kan zijn voor de totale Europese registratie. Daar loopt Google nu tegenaan.

GPay

Merken voldoende verschillend?

Natuurlijk voerde Google aan dat de consument in Bulgarije de merken ePay en GPAY toch niet zal verwarren. Ook de Bulgaren begrijpen heel goed dat het woord ‘pay’ gewoon ‘betalen’ betekent, aldus Google. Voor zo’n beschrijvend element kun je toch geen bescherming claimen? Juist die onderscheidende G, in plaats van een E, zorgt toch voor voldoende verschil tussen de merken?

Bulgaren kunnen geen Engels

Maar het Gerecht gaat er niet in mee. Google heeft niet kunnen aantonen dat de Bulgaren de betekenis van het Engelse woord ‘pay’ kennen, zo stelt het Gerecht. De rechter verwijst onder andere naar een onderzoek uit 2016 van Eurostat, waaruit naar voren komt dat de meerderheid van de Bulgaarse bevolking geen enkele buitenlandse taal beheerst, en dus ook geen Engels.

Verwarrend

Omdat de gemiddelde Bulgaar het element ‘Pay’ niet herkent zal hij ePay dus als een onderscheidend merk, misschien een soort fantasienaam, beschouwen. Als je daar GPAY naast zet komt dat natuurlijk wel erg dicht in de buurt en dat kan verwarrend zijn. Daarom krijgt het grote Google geen registratie voor GPAY. Wat nu te doen? Zouden die Bulgaren gevoelig zijn voor een aantrekkelijk financieel aanbod van Google?

Bas Kist

 

Photo by Mika Baumeister on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.