Augustus 2017. Wat is het toppunt van lef? Zonder toestemming de merken gebruiken van de agressieve en tamelijk ongenuanceerde boks-legende Mike Tyson. Het Amerikaanse bedrijf the Boxing Hall of Fame BHF durft het aan en biedt online op grote schaal Tyson-T-shirts aan. En dat pikt Iron Mike natuurlijk niet.

Aanklacht

Gelukkig voor BHF komt Tyson niet persoonlijk verhaal halen, maar heeft hij zijn advocaten er op af gestuurd. Op 8 augustus plofte er bij de Boxing Hall of Fame een aanklacht op de mat die is ingediend bij de rechtbank van Nevada. In de aanklacht stelt Tyson dat BHF, dat zich profileert als ‘een van ’s werelds grootste aanbieders van boks memorabilia’, inbreuk maakt op zijn merk- en portretrechten.

Merken Mike Tyson en Iron Mike

De bokser bezit niet alleen merkrechten voor de naam Mike Tyson, maar ook voor zijn bijnaam Iron Mike. Daarnaast is hij als wereldberoemde sporter ook beschermd tegen commercieel gebruik van zijn portret.

Tyson energy drink?

BHF verkoopt de shirts niet alleen zelf via Amazon, maar heeft de Tyson-kleding, onder de vermelding ‘offically licensed’ ook ter beschikking gesteld aan andere online verkopers zoals American Classics Apparel en Urban Outfitters. Daarnaast is het bedrijf volgens Tyson in onderhandeling met verschillende partijen voor de verkoop van andere Tyson-producten zoals energy drinks, repen en gezondheidsproducten. Tyson eist nu dat dat BHF niet alleen onmiddellijk stopt met de verkoop, maar ook alle voorraden vernietigt en de nog vast te stellen schade vergoedt.