Apple is er in geslaagd de inrichting en het interieur van de Apple store in de Verenigde Staten als merk te registreren. Eind januari van dit jaar accepteerde het Amerikaanse merkenbureau de aanvragen van Apple. Met deze merkregistraties hoopt het concern een steviger vuist te kunnen maken tegen concurrenten die hun winkels op dezelfde manier aankleden.
Chinese copycats
Uit onderzoek van merkenbureau Chiever blijkt dat het om drie verschillende merkregistraties gaat met afbeeldingen van de herkenbare Apple store en een beschrijving van het design en het interieur. ‘De registraties zijn vermoedelijk ingegeven door de copycat-shops die telkens in China opduiken. En recentelijk werd ook door Samsung in Australië een winkel geopend die wel erg sterk op de Apple store leek’, aldus Chiever. De bescherming van de nieuwe registraties is vooralsnog beperkt tot de VS, maar Chiever verwacht dat Apple nu zal proberen dit uit te breiden naar andere landen.
Europa
‘In Europa kom je dit niet vaak tegen, totale winkelinrichtingen die als merk beschermd worden’, aldus Chiever. ‘Wel vonden wij in het Europese register een merkregistratie van de inrichting van een compleet BP-tankstation’. Het is volgens Chiever wel de vraag hoe ver de bescherming van dit soort winkelinrichtingen gaat. ‘Omdat het om complexe merken gaat, opgebouwd uit veel elementen, is het voor de concurrentie waarschijnlijk vrij makkelijk ze te omzeilen. Zet een stoel of tafel net even wat anders neer en je kunt al verdedigen dat het niet meer lijkt en geen merkinbreuk is’, aldus Chiever.