Jägermeister Alten Kräuter

Wél een link

In het geval van Jägermeister stelt het Europese merkenbureau EUIPO vast dat het label van Alten Kräuterfrau eigenlijk nauwelijks op dat van Jägermeister lijkt. Misschien conceptueel een heel klein beetje omdat het publiek ze allebei zal associëren met jagen, zo stelt EUIPO. Desondanks oordeelt het merkenbureau toch dat het publiek een link zal leggen tussen de labels. Daarbij speelt ook een rol dat beide merken voor sterke drank gebruikt worden. Alten Kräuterfrau probeert op oneerlijke wijze te profiteren van de bekendheid van het Jägermeister-label en krijgt daarom geen registratie.

Lacoste

Géén link

Hoe anders loopt dat met Lacoste en Dr. Caiman. Volgens EUIPO vertonen de merken begripsmatige overeenstemming – het zijn beide reptielen uit de krokodillen-familie. Ook visueel is er enige gelijkenis. Toch concludeert EUIPO dat de consument geen link tussen de merken zal leggen. Daarvoor verschillen de afbeeldingen volgens EUIPO toch weer te veel. Bovendien is de ene een krokodil en de andere een kaaiman (ik wist eerlijk gezegd het verschil niet), dat nog eens versterkt wordt door de tekst, aldus EUIPO. Geen link en Dr. Caiman krijgt gewoon zijn registratie.

Ik was niet van mijn stoel gevallen als de uitkomst in deze zaken precies andersom was geweest.

Bas Kist

 

Photo by Dwayne joe on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.