Gebruik

Volgens Kleindienst heeft Danjaq de James Bond-merken niet gebruikt voor de producten en diensten waarvoor de merken zijn geregistreerd. Voor merkregistraties geldt een gebruiksverplichting: gebruik je je merk 5 jaar niet, dan kan een ander het verval van je rechten ingeroepen. Kleindienst meent blijkbaar dat dat het geval is bij de Europese James Bond-merken en stelt dat de registraties daarom ongeldig zijn. Als Danjaq zijn registraties in stand wil houden, moet het vóór 15 april bewijs laten zien dat de merken wél gebruikt zijn.

James Bond
Foto’s unsplashed en wikimedia Commons

Vastgoed in Dubai

Het is de vraag waarom deze Josef Kleindienst – een bijzondere naam trouwens – de aanval op de James Bond-merken heeft geopend. The Guardian deed wat onderzoek naar de achtergronden van Kleindienst en ontdekte dat hij een van de grootste Europese vastgoedontwikkelaars is in de Arabische Emiraten. Kleindienst is bezig met het bouwen van The Heart of Europe, een luxe resort voor de kust van Dubai, waar gebouwen in Europese stijl moeten.

The Heart of Europe
Bron thoe.com

James Bond in speedboat

Een woordvoerder van Kleindienst laat aan The Guardian weten dat er plannen zijn om zelf het James Bond-merk te gaan gebruiken. Tsja, je ziet het al voor je: James Bond die in een speedboat rondscheurt tussen de eilandjes van The Heart of Europe. Onderzoek in het merkenregister van de Emiraten laat zien dat Kleindienst eind 2024 daar een aantal merkregistraties van de naam James Bond heeft aangevraagd voor real estate diensten, entertainment en horeca. Danjaq bezit in de Emiraten wel oudere merkrechten voor de naam James Bond, maar dan alleen voor cosmetica. Het is de vraag of ze daarmee de activiteiten van Kleindienst in de Emiraten kunnen stoppen. Vermoedelijk valt de Oostenijker de Europese rechten van Danjaq aan om de weg in Europa vrij te maken voor promotie en verkoop van zijn Dubai James Bond luxe resort.

Bas Kist

 

Photo James Bond on wall by Irv P on Unsplash

Photo James Bond and car: Ank kumar, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.