Mei 2018. Bezorgdienst Just Eat is in de UK met succes opgetreden tegen een concurrent die Just Pizza en Pasta als merk wilde registreren. Volgens het Engelse merkenbureau zou het publiek de merken kunnen verwarren.

Oppositie

De Brit Mitch Sorbie vroeg in 2016 bescherming aan voor zijn logo Just Pizza and Pasta. Daarop diende Just Eat oppositie in, waarbij het zich baseerde op twee oudere merkregistraties van het merk Just Eat en eentje van het losse woord Just.

Indirecte verwarring

Het Engelse merkenbureau richtte zijn aandacht vooral op het geregistreerde woordmerk Just. Omdat Just ook in het beeldmerk Just Pizza & Pasta het meest prominente onderdeel is, zou de consument kunnen denken dat dit een tweede merk is van de eigenaar van Just Eat. Er is dus gevaar voor indirecte verwarring en het Just Pizza & Pasta krijgt geen registratie, aldus het merkenbureau.

Just Eat beriep zich op 3 merken, de zaak werd alleen beoordeeld op basis van het woordmerk Just (links)

Tactische zet

Het is tactisch gezien een goede zet van Just Eat om ook het losse woord Just als merk te registreren. Daarmee rek je de beschermingsomvang van je merk flink op. Of ze deze zaak alleen met het volledige merk Just Eat ook hadden gewonnen is maar zeer de vraag. Wel is het bij deze strategie van belang er bij stil te staan dat je, om je merkrechten in stand te houden, een merk ook daadwerkelijk moet gebruiken. Doe je dat niet, dan kan na 5 jaar het verval van het merk worden ingeroepen. Wordt het woord Just nooit los als merk gebruikt, dan zou de registratie Just na 5 jaar kwetsbaar kunnen worden, omdat het niet gebruikt is. Echter, hier speelde dat (nog) geen rol omdat de registratie Just van september 2015 is en dus nog geen 5 jaar oud is.

Bas Kist