Geen balletje, maar een merk

Natuurlijk, het draaide het dit keer niet om een balletje, maar om een merk. De Spanjaarden vroegen Europese registratie aan voor een kledingmerk dat bestaat uit het woord JUUMPREMIUM met daarboven een logo van een J. Maar dat komt veel te dicht bij ons logo, protesteerde Juventus en diende oppositie in. Juventus heeft zijn merk uiteraard ook voor kleding geregistreerd.

Juventus

Geen verwarring

Echter, de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO vindt dat het merk van de Spanjaarden gewoon zijn registratie moet krijgen. Met name visueel zijn er grote verschillen tussen de merken. Dat wordt natuurlijk vooral veroorzaakt door het woordelement ‘JUUMPREMIUM’, aldus EUIPO. Ondanks het feit dat beide merken voor kleding worden gebruikt, zorgen deze verschillen tussen de merken er voor dat de consument niet in verwarring zal raken, zo meent EUIPO. Op 28 augustus kreeg Juventus te horen dat het de zaak verliest en veroordeeld wordt in de kosten. Hadden de Spanjaarden alleen hun gestileerde J gedeponeerd, zonder het woord JUUMPREMIUM, dan was de kwestie vast anders afgelopen.

Maar goed, dit is natuurlijk een enorme opsteker voor PSV, na dat pijnlijke verlies van twee weken geleden. Ze moeten daar in Turijn niet denken dat ze alles op hun sloffen kunnen winnen!

Bas Kist

Banner image by Maria Bobrova on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.