Misleidend

De IJslanders zijn bang dat het merk Iceland de consumenten misleidt: het wekt ten onrechte de indruk dat de producten in de winkel uit IJsland komen.

Vergaande claim

Maar de IJslanders maken zich vooral grote zorgen om de vergaande claim die de Britten leggen: met enige regelmaat probeert Iceland andere bedrijven, die wel echt uit IJsland komen, te verhinderen de aanduiding Iceland in hun merken te gebruiken. Zo maakte het bedrijf bezwaar tegen nieuwe Europese merkregistraties van de merken ‘Inspired by Iceland’ en ‘Iceland Gold’.

Iceland

Verloren

In eerste instantie trok de supermarkt in 2019 aan het kortste eind. Volgens het Europese merkenbureau EUIPO kan een dergelijke geografische aanduiding als Iceland niet als merk worden geclaimd. Maar de supermarkt geeft zich uiteraard niet zomaar gewonnen en is in beroep gegaan.

Na 50 jaar ingeburgerd

Volgens Iceland zal de consument echt niet denken dat de producten in de winkel ook uit IJsland komen. Bovendien is het merk Iceland, dat al ruim 50 jaar gebruikt wordt, ingeburgerd, zo meent Iceland. De uitspraak in deze kwestie wordt de komende weken verwacht.

Dit artikel is onderdeel van de Chiever Nieuwsbrief (december 2021).
Klik hier voor de .PDF met alle artikelen.