Eis grafische weergave
Merkbescherming voor dit soort geluiden was tot voor kort niet mogelijk. Dat kwam omdat de wet eiste dat je bij een merkregistratie altijd een ‘grafische voorstelling’ van het merk moest toevoegen. Zonder plaatje geen merkregistratie. Gevolg was dat een heleboel tekens, die wel als merk fungeren maar niet of moeilijk in een afbeelding te vatten zijn, niet geregistreerd konden worden. Geluidsmerken hadden daar ook last van. In een enkel geval kon je nog iets doen met de afbeelding van een notenbalk, maar in de meeste gevallen was dat niet toereikend.
Coolblue en LG
Maar die tijd is gelukkig voorbij. De eis van grafische weergave is uit de wet gehaald en de merkenautoriteiten hebben de mogelijkheid gecreëerd om in plaats van een plaatje een digitaal bestand als merk te registreren. En zo is de merkenweg nu eindelijk niet alleen vrij voor Coolblue, maar ook voor het riedeltje dat de LG-wasmachine laat horen als hij klaar is (elke LG-bezitter herkent het meteen). Ook dit geluid is recentelijk als Europees merk geregistreerd.
Netflix-tune geweigerd
Toch zijn de nieuwe mogelijkheden voor merkbescherming van geluiden ook weer niet onbeperkt. Zo liep Netflix onlangs tegen een weigering aan, toen het bedrijf zijn vrij bekende openingsgeluid als Europees merk probeerde te registreren. Onvoldoende onderscheidend volgens het Europese merkenbureau. De grenzen zijn dus vaag en subtiel: Coolblue mag net wel en Netflix net niet.
Nieuwe merken
Chiever is specialist op het gebied van registratie van dit soort nieuwe merken. De laatste tijd adviseren wij onze klanten steeds vaker bij de bescherming van tekens die tot voor kort nooit via het merkenrecht geclaimd konden worden. Denkt u daarbij naast geluiden ook aan bewegende merken (animaties), hologrammen of multimediamerken (combinatie van beeld en geluid). In de komende Chiever Newsflashes zullen wij u meer voorbeelden laten zien van dit soort opvallende ‘nieuwe’ merken.
Bas Kist