December 2017. Adidas heeft met succes bezwaar gemaakt tegen de Europese merkregistratie van een zekere Xiangqun Zhang. Volgens het Europese merkenbureau lijkt het kledingmerk van de Chinees teveel op het bekende adidas-merk.
Uiterst knullige kopie van het adidas-logo
Knullig
Het merk van Zhang is uitermate kinderachtig vormgegeven en wekt de indruk dat de Chinees het design van het logo aan zijn 5-jarige zoontje heeft overgelaten. Wat een slechte kopie en wat een knulligheid. Gelukkig krijgt het logo dus geen plaatsje in het Europese merkenregister.
Innovatief
De uitspraak in deze kwestie werd gedaan op 6 december 2017, precies de dag waarop de Wereldorganisatie voor Intellectuele Eigendom WIPO bekend maakte dat door innovatie het aantal wereldwijde patent- en merkregistraties in 2016 weer enorm is gegroeid en dat we dat vooral aan China te danken hebben. Nu maar hopen dat het bij al die nieuwe Chinese merken en patenten om wat innovatiever materiaal gaat dan wat Zhang hier laat zien.
Bas Kist