US

In zijn beslissing van 6 mei stelt het Amerikaanse merkenbureau dat de naam Robotaxi niet onderscheidend is voor een zelfrijdende taxi. Voor dat soort namen kun je geen merkregistratie krijgen. Tesla heeft nu 3 maanden om tegen de uitspraak in beroep te gaan.

Europa

Het bedrijf van Musk heeft ook in Europa merkbescherming aangevraagd. Een blik in het register laat zien dat de aanvraag nog ‘under examination’ is. Dat wordt dus spannend. Gaat het merk van Elon het hier in Europa wel redden? Als ik een (makkelijke) voorspelling mag doen: ik denk het niet.

Robotaxi Robovan
Links Robotaxi, Rechts Robovan. Bron: tesla.com

1 + 1 = 2

Het is eigenlijk vrij simpel: Robo is een veel gebruikte afkorting van Robot en taxi is gewoon een taxi. De combinatie van beide woorden levert niet direct iets bijzonders of onderscheidends op: 1 + 1 is hier gewoon 2 en niet 3, daar kan ook de ontbrekende dubbele T in het midden niets aan veranderen. Robotaxi beschrijft eenvoudigweg wat het is: een ‘robot taxi’, een zelfrijdende taxi. Op basis van de Europese rechtspraak op dit gebied lijkt de kans groot dat de registratie van het merk Robotaxi dan ook geweigerd zal worden. De naam past denk ik keurig in het rijtje Easysleep, Eventpass, Drymixture en Cardiotools, zomaar wat voorbeelden van merken die geen registratie kregen omdat ze slechts bestaan uit een voor de hand liggende combinatie van twee beschrijvende woorden. Het zou mij verbazen als Musk hier zijn zin krijgt.

Robotaxi FD

Soortnaam

Een dag na het schrijven van dit stukje publiceert FD een artikel met de kop: ‘De robotaxi komt ook Europa binnenrijden, maar wel erg langzaam’. En daaronder: ‘Baidu en andere, met name Chinese, partijen willen robotaxi’s in Europa introduceren’. Kortom, robotaxi is niet alleen beschrijvend, het lijkt in korte tijd zelfs uitgegroeid te zijn tot de soortaanduiding van de zelfrijdende taxi. Knappe jongen die daar nog een merk van kan maken.

Bas Kist

 

Photo by Maxim on Unsplash

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.