Figuurlijk

Maar mocht de consument na een Red Bull zich toch niet onbesuisd van het balkon werpen, dan is de slogan in ieder geval ook nog in figuurlijke zin misleidend, zo stelt de Egyptenaar, die een nietigheidsprocedure bij het Europese merkenbureau EUIPO heeft aangespannen. Gives you Wings geeft de boodschap dat de energiedrankjes de mentale en fysieke prestaties verbeteren dankzij hun ‘gunstige’ eigenschappen, aldus Dakroury. De positieve term Wings roept bij de consument een gevoel van vrijheid, vitaliteit en lichtheid op. En dat terwijl energiedrankjes juist schade veroorzaken aan het zenuwstelsel en het hart- en spijsverteringsstelsel, zo meent Dakroury.

Gives you wings

Afgewezen

Het hoeft geen verbazing te wekken dat EUIPO in zijn uitspraak van 27 maart de absurde stelling dat de consument na een Red Bull zou denken dat hij even een rondje kan vliegen, als ‘onrealistisch’ afdoet. Maar ook in figuurlijke zin vindt EUIPO Gives you Wings niet misleidend. “Zelfs als het merk opgevat kan worden als een teken dat het ‘iemand een licht, energiek of zelfs vrolijk en positief gevoel geeft, is dat niet misleidend”, aldus EUIPO. Red Bull heeft namelijk aangetoond dat energiedranken vermoedelijk ook deze eigenschappen bezitten. Geen misleiding en de merkregistratie blijft dus in stand.

Gives you wings

In de uitspraak lezen we ook waarom Dakroury zo nodig het merk Gives You Wings onderuit wil halen. De Egyptenaar heeft zelf een Europese merkregistratie aangevraagd voor Dubai Edition Update Your Wings, ook voor een energiedrankje. Tegen deze aanvraag heeft Red Bull oppositie ingediend op  basis van zijn merkregistratie Gives you Wings. Logisch dat het voor Dakroury lekker is als die registratie van Red Bull omvergekegeld wordt. Echter, vooralsnog is dat dus mislukt. In de oppositieprocedure tegen Dubai Edition Update Your Wings horen we Dakroury overigens niet over de eventuele schade die zijn eigen energiedrankje zou toebrengen aan het hart- en spijsverteringsstelsel.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.