Te weinig gelijkenis

Lacoste had aangevoerd dat zijn krokodillen-logo iconisch is en dat het gevaar bestaat dat het publiek in verwarring raakt. Daar wil het Taiwanese merkenbureau echter niets van weten. De gelijkenis met de Full Moon-krokodil is volgens het merkenbureau niet erg groot vanwege de elementen die aan het merk zijn toegevoegd, zoals de naam Cha La Wan en een vrouwenfiguur.  Bovendien is het Lacoste-logo alleen bekend als kledingmerk en wijst niets erop dat het ook voor bier gebruikt zal worden. Gevaar voor verwarring of verwatering is daarom niet aannemelijk.

Lacoste krokodil

Vaker bot vangen

De Lacoste-krokodil vangt wel vaker bot bij zijn strijd tegen concurrerende krokodillen. Zo verloor het eerder in Europa zaken tegen deze 3 merken. Het Europese merkenbureau vond ze niet op het Lacoste-logo lijken. Dat verbaast mij eigenlijk niet. Met name de actie van Lacoste tegen die rode krokodil (is dat wel een krokodil?) vind ik nogal overmoedig.

Lacoste krokodil

Bas Kist

 

Photo by Caste on Unsplash

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.