Verwarring
Het bezwaar van Lost heeft niet zozeer betrekking op het album op zich, maar vooral op de hele tour rondom het album, inclusief alle merchandising, waaronder kleding. Volgens Lost zal het publiek in verwarring raken en denken dat het surfbedrijf op een of andere manier verbonden is met de tour van Lady Gaga.
Logo’s
Bijkomend bezwaar van Lost is dat de logo’s van beide Mayhems nogal op elkaar lijken. En dat is inderdaad wel opvallend: zowel Gaga als Lost schijven Mayhem in een wat grillige ‘horrorletter’.
Goudzoeker
De advocaat van Lady Gaga ziet het echter anders. Hij meent dat we hier te maken hebben met een goudzoeker. ‘Lady Gaga’s Mayhem rose to number one and broke records, a testament to her unparalleled talent and global impact. It is disappointing, but not surprising, that someone is now trying to capitalise on her success with an unfounded lawsuit regarding the Mayhem name’, laat de advocaat aan het tijdschrift People weten. Tsja, zo kun je er ook naar kijken. Als belangrijkste juridische verweer stelt de advocaat dat Lost geen poot heeft om op te staan omdat de naam Mayhem te generiek zou zijn om juridisch geclaimd te worden.
Beetje knijpen?
Toch zou ik hem een beetje knijpen, als ik Stefani Germanotta – de echte naam van Lady Gaga – was . De artieste lijkt het merk ook op allerlei kleding te gebruiken en de gelijkenis tussen de logo’s is wel opvallend. Bovendien: waarom zou je voor een naam als Mayhem, die in het Engels zoiets betekent als ‘chaos’ of ‘verwarring’, geen merkrechten kunnen bezitten? Ik zie niet helemaal waarom dit woord te generiek is als merknaam voor kleding.
Gokje
Als ik eens een gokje mag wagen: Gaga staat naar mijn idee niet al te sterk en de surfboys zijn vast gevoelig voor wat centen. Wedden dat deze strijd voortijdig eindigt met een financiële schikking? We gaan het zien.
Bas Kist
Banner image: marcen27 from Glasgow, UKUploaded by C.Jonel, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons