Lidl logo zonder tekst

Lidl heeft niet alleen zijn logo met de merknaam Lidl als merk laten beschermen, maar bezit ook een merkregistratie van het logo zonder tekst: een gele cirkel met rode rand tegen een blauwe achtergrond. Lidl meent dat Tesco probeert te profiteren van de reputatie van dit Lidl-merk. Ter ondersteuning van zijn claim heeft Lidl een marktonderzoek laten doen, waaruit moet blijken dat consumenten het Lidl-logo ook herkennen zonder het woord Lidl.

Lidl
Links Lidl-logo zonder tekst, rechts clubcard Tesco

 

Kwade trouw

Ondertussen zit Tesco ook niet stil. De supermarkt heeft tevergeefs geprobeerd de Engelse merkregistratie van Lidl onderuit te halen, door te stellen dat het tekstloze logo ‘te kwader trouw’ geregistreerd is. Immers, Lidl gebruikt het merk niet zonder tekst, aldus Tesco. Echter, de Engelse rechter heeft al aangegeven daar niet in mee te gaan.

Lidl logo
Lidl heeft zijn logo ook zonder tekst geregistreerd

 

Europa

Het conflict beperkt zich inmiddels niet meer tot alleen de UK. Bij het Europese merkenbureau heeft Tesco de nietigheid van de Europese registraties van het Lidl-logo ingeroepen. Hier voert Tesco aan dat het logo nooit zo gebruikt is, het is alleen gebruikt in combinatie met de tekst Lidl.

Uitbreiding beschermingsomvang

Op zich is de strategie van Lidl – naast het logo met tekst ook een registratie van het logo zonder tekst – een goede manier om de beschermingsomvang van je merk flink uit te breiden. Immers, met een tekstloos logo kun je makkelijker optreden tegen iemand die alleen de beeldelementen van je logo overneemt. Had Lidl alleen een registratie gehad van zijn logo met de naam Lidl, dan was een actie tegen het Tesco-logo beslist lastiger (of misschien kansloos?) geweest. Het zal overigens nog wel even duren voordat de Engelse rechter uitspraak doet. Pas dan weten we of Lidls’ aanpak in dit geval ook gaat werken.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.