Augustus 2017. Het logo Life Book kan niet als Europees merk geregistreerd worden omdat het inbreuk maakt op de rechten van Facebook. Dat heeft de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO op 3 augustus 2017 bepaald. 

Social media services 

Op basis van zijn woord/ en beeldmerkregistraties had Facebook bezwaar gemaakt tegen de nieuwe aanvraag van Life Book Family door de Spanjaard Rafael Martín. De man had het merk gedeponeerd voor on-line social networking services.  

Overeenstemming beperkt, toch inbreuk 

Hoewel de overeenstemming tussen de merken Facebook en Life Book Family volgens EUIPO beperkt is tot het element Book, zal het publiek, mede dankzij de enorme bekendheid en reputatie van Facebook, mogelijk toch een link leggen tussen beide merken.  Hierdoor is de kans groot, aldus EUIPO, dat Life Book op oneerlijke wijze profiteert van de reputatie van Facebook.   

Conclusie: pas op met Book 

 De algemene conclusie die je kunt trekken uit deze zaak: als je iets doet op het gebied van social media, vermijd dan het woord Book in je merk. De kans op een probleem met het machtige Facebook is levensgroot.