Overeenstemming

Volgens Lotto Sport Italia lijkt het onderstaande merk van Liverpool (rechts), dat is aangevraagd voor een brede range aan producten zoals cosmetica, juwelen en kleding, teveel op het bekende Lotto-logo (links).

 

Liverpool
Liverpool en de Lotto zijn in een merkenstrijd verwikkeld

 

Rechthoek vs diamant

Het Engelse merkenbureau UKIPO denkt daar echter anders over. Hoewel het bij beide merken om dezelfde soort producten gaat, is er volgens UKIPO geen gevaar voor verwarring. Kopers van met name kleding kijken heel goed naar merken op de kleding en die zullen de verschillen ook wel zien. Bovendien zal het merk van de Lotto vooral waargenomen worden als twee overlappende rechthoeken met een gat in het midden, terwijl het merk van Liverpool wat meer weg heeft van twee in elkaar grijpende ruiten. Geen inbreuk, 1-0 voor Liverpool. Nu Tottenham nog!

 

Liverpool
Links het bekende, geregistreerde Lotto-logo, rechts het beeldmerk dat Liverpool heeft aangevraagd

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.