Ouder merk

Op 29 april spande het Zwitserse blockchainbedrijf Dfinity een juridische procedure aan bij de rechtbank in Califonië. Dfinity is van mening dat het nieuwe logo van Meta inbreuk maakt op Dfinity’s merk, dat ook het infinity-symbool uitbeeldt. Dfinity gebruikt zijn logo sinds oktober 2018 en bezit ook een Amerikaanse merkregistratie. De Zwitsers vrezen dat de consumenten de logo’s met elkaar zal verwarren.

Meta logo

Grote merken vangen veel wind

Hoe groter het merk, des te meer conflicten bij een merkwijziging. Ik denk dat die stelling in het algemeen wel klopt. En dat geldt dan helemaal als het om een veelvoorkomende naam als Meta gaat of een bekend teken als het infinity-symbool. Een groot deel van de bezwaren uit de markt zal van goudzoekers afkomstig zijn, bedrijven die hopen een slaatje te slaan uit een deal met het rijke Facebook. Maar er zitten zonder twijfel ook serieuzere obstakels bij. Hoe dan ook, het zal voor het merk Meta nog een lange weg zijn van juridische procedures, schikking en afkoop. Maar daar hebben ze bij de start zonder twijfel wel rekening mee gehouden.

Website Dfinity
Website Dfinity

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.