Chevron

Nio is een sterk groeiende Chinese autofabrikant met hoofdkantoor in Shanghai, gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van elektrische auto’s. Volgens Citroën lijkt het Nio-logo te veel op zijn wereldbekende logo met de twee ‘chevrons’.

Nio
Links Nio, rechts Citroën

 

Geen gelijkenis

Echter, het Engelse merkenbureau meent dat de twee elementen in het Nio-logo zo dicht op elkaar zitten, dat ze als één geheel gezien zullen worden. En zelfs als ik dat fout zie, dan nog lijkt dat bovenste deel van het Nio-logo voor geen meter op een ‘chevron’, aldus de examiner. Dat is klare taal.

Op de motorkap

Als je beide logo’s zo naast elkaar ziet dan lijkt de claim van Citroën ook wat vergezocht. De gelijkenis tussen de merken is toch zeer gering. Echter, toch kan je misschien iets meer begrip opbrengen voor de actie van Citroën als je kijkt naar het gebruik in de praktijk. Zo op de motorkap van een auto beginnen die twee logo’s op een afstandje toch wel wat meer te lijken. Roept dat Nio-logo toch de associatie op met het bekende Citroën-beeldmerk?

Nio
Nio bezit al twee EU-registraties, alleen nog niet van het logo los

 

Na UK nu Europa

Het is niet uit te sluiten dat Nio na deze Engels overwinning het logo nu ook als Europees merk durft aan te vragen. Op dit moment bezitten ze alleen nog Europese registraties van het logo in combinatie met woordelementen. Het zit er overigens dik in dat Citroën in dat geval dan weer bezwaar zal maken. En dan maar eens kijken wat het Europese merkenbureau er van denkt.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.