Verschillende namen, één logo

Just Eat, actief in 25 landen, opereert internationaal onder verschillende merknamen. Zo heet het bedrijf in Nederland Thuisbezorgd, in Duitsland Lieferando en de VS Grubhub, de naam van het bedrijf dat Just Eat daar in 2020 overnam. Wat wel in alle landen hetzelfde is, is het bekende oranje logo met een huisje en daar in een mes en vork.

Just Eat Home Chef Logo

Verwarring

Kort na de introductie van dit logo in de VS maakte supermarkt Kroger bezwaar omdat er volgens het bedrijf gevaar voor verwarring is met het oudere Home Chef-logo. In een vlucht vooruit begon Just Eat vervolgens zelf een rechtszaak, waarin het de rechter vroeg te verklaren dat er geen sprake van merkinbreuk was.

Just Eat Thuisbezorgd

Inbreuk Just Eat

Het ziet er echter naar uit dat Just Eat toch in het stof zal bijten. Volgens rechter Jeffrey Cummings zijn er slechts ‘ondergeschikte stilistische verschillen’ tussen de merken en ligt verwarring op de loer. Omdat ook het Amerikaanse merkenbureau al eerder de conclusie had getrokken dat de merken teveel op elkaar lijken, ligt het voor de hand dat de Rechtbank het advies van Cummings zal overnemen. En daarna is Kroger vast bereid een mooie deal te sluiten.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.