Niet alleen Sarah Jessica Parker draagt ze, ook Scarlett Johansson en Halle Berry, om maar een paar sterren te noemen. De schoenen met de opvallende rode zool van de Franse ontwerper Christian Louboutin zijn populair. Althans bij de dames die het zich kunnen veroorloven om een bedrag tussen € 500,- en € 4.000,- neer te tellen voor een paar elegante hoge hakken.

Van Haren: graantje meepikken?

En waarom niet een graantje meegepikt, zo vroeg de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren zich af, en introduceerde een hoge dameshak met rode zool. Niet met de exclusieve uitstraling van een echte Louboutin, maar wat wil je voor € 39,90!

Merkregistratie rode zool

De nieuwe ‘Van Haren-Louboutin’ was ook het Franse modehuis niet ontgaan. Op 28 maart spande Louboutin een rechtszaak aan tegen de schoenenketen. Daarbij beriep Louboutin zich op een opvallende merkregistratie, waarmee het bedrijf een claim probeert te leggen op het gegeven van ‘een rode zool onder schoen met hoge hak’.

Louboutin ook tegen YSL

Eerder gebruikte Louboutin dit merk al eens in de Verenigde Staten tegen concurrent Yves Saint Laurent, die ook schoenen met rode zolen verkocht. De rechter in de VS bepaalde in 2012 dat de merkenclaim van Louboutin zich echter beperkt tot schoenen waarbij de kleur van de schoen contrasteert met die van de rode zool. Dus tegen de totaal rode schoenen van YSL kon Louboutin niets ondernemen.

Contrast wel bij Van Haren

Maar bij de zwarte en blauwe schoenen van Van Haren is dat contrast tussen de rode zool en de schoen er wel. Dat belooft niet veel goeds voor de schoenenwinkel.

Op 18 april 2013 verbood de rechter de schoenen van Van Haren.

Dit artikel verscheen eerder in NRC Handelsblad NRC 10-04-2013 Louboutin Van Haren