Juli 2017. Grote modemerken als Louis Vuitton en Chanel lukt het vaak anderen te verbieden hun naam commercieel te gebruiken. Dat wil het Spaanse modemerk Mango ook. Alleen dat lukt niet altijd. Waar ligt dat aan?


Het merk Mango (nog op basis van de registratie van zijn oude logo) vs. Mango Seed TheFaceshop

Kleding vs. cosmetica

Als het om kleding gaat treedt Mango uiteraard vaak met succes op tegen het gebruik van de naam Mango. Voor kleding is Mango immers een bekend en sterk onderscheidend merk. Echter, dit betekent niet dat Mango deze ruime bescherming zomaar kan doortrekken naar cosmeticaproducten, waar het modemerk zich ook op richt.

Te beschrijvend

In Singapore viste Mango daardoor achter het net. Mango is er niet in geslaagd het merk Mango Seed TheFaceshop te verbieden het woord ‘mango’ voor cosmetica te gebruiken. Dat komt omdat het woord mango voor cosmetica nauwelijks of geen onderscheidend vermogen heeft. Het is beschrijvend omdat het zou kunnen verwijzen naar een Mango-geur. Bovendien zorgt de toevoeging TheFaceshop er voor dat consumenten niet snel zullen denken dat Mango Seed TheFaceShop bij Mango hoort.

MANGO verliest

Het feit dat beide merken het woord Mango bevatten en allebei gebruikt worden voor cosmeticaproducten is dan ook niet voldoende om te spreken van merkinbreuk. Dat is het nadeel van een merk dat voor bepaalde producten beschrijvend kan zijn. Voor kleding is Mango een prima, sterk merk, maar voor cosmetica ligt dat anders.

Eva de Wit