Oktober 2018. De Franse voetballer Kylian Mbappé heeft het geweten wat het betekent een ster te zijn. Begin juli, onmiddellijk na de WK-wedstrijd Frankrijk-Argentinië, waarin Mbappé tweemaal scoorde, werd in China maar liefst 169 maal registratie aangevraagd voor het merk Mbappé. Dat meldt het bureau AWA China.

189 x Mbappé

Een paar weken later was dit aantal zelfs gegroeid tot 189. Bij 159 van de aanvragen gaat het om de Chinese transliteratie van Mbappé. De resterende 30 merken hebben betrekking op Mbappé in Romeinse letters. De aanvragen zijn verricht voor de meest uiteenlopende producten en diensten en zijn voornamelijk gedaan door Chinese bedrijven en individuen.

Bekende merken

In China, waar bij merkregistratie de regel geldt ‘wie het eerst komt ..’, worden regelmatig grote bekende (veelal Westerse) merken of persoonsnamen gekaapt.  Bekende voorbeelden zijn Tesla, Hermes, Michael Jordan en Nicole Kidman. In de meeste gevallen is het niet eenvoudig om het gestolen merk weer op te eisen, ondanks de overduidelijke kwade trouw van de deposant.

 

 

 

Photo credit: <a href=”https://visualhunt.co/a6/df9eb7c2″>BalkanPhotos</a> on <a href=”https://visualhunt.com/re8/ce4fc300″>Visualhunt.com</a> / <a href=”http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/”> CC BY-SA</a>