Wenkbrauwen

Het kan Lijtmaer toch nauwelijks verbaasd hebben dat de wenkbrauwen van de wereldbekende oprichter van Amazon, Jeff Bezos, de lucht inschoten bij het zien van deze registratie. Dat is een merkregistratie ‘te kwader trouw’, aldus Bezos, die via een advocatenkantoor bij het Europese merkenbureau EUIPO bezwaar aantekende tegen de registratie.

Bezos
Jeff Bezos en het logo van Lijtmaer

Duidelijk gevalletje

En natuurlijk trok de grote Bezos aan het langste eind. Volgens EUIPO is dit een vrij duidelijk gevalletje van kwade trouw. Daarbij speelt een aantal zaken een belangrijke rol.

  1. Jeff Bezos is een extreem bekend persoon
  2. de naam Bezos komt maar weinig voor
  3. de producten en diensten in de merkregistratie hebben een duidelijk link naar de Amazon-oprichter
  4. Diego Lijtmaer vermeldde op zijn LinkedIn-pagina dat ‘Bezos was named to honour the person who transformed the internet, e-commerce and the logistics worlds’’.

Na zo’n verklaring op LinkedIn is ontkennen natuurlijk zinloos.

Bezos
Lijtmaer is op internet ook te vinden als Amazon Seller

 

Musk en Jobs

Mocht je dus plannen hebben om de naam van een bekende persoon als merk te registreren, dan hier een paar tips. Ga op je website niet lopen opscheppen dat je zo lekker aanhaakt bij deze bekende persoon. Kies ook niet voor iemand met een zeldzame (achter)naam en koppel het merk niet aan producten en diensten die een link hebben met de beroemdheid. Dus Musk als merk voor een zelfrijdende auto is uit den boze, terwijl Jobs voor een ijsje kansrijk lijkt. Maar de beste tip is toch: verzin gewoon zelf een goeie merknaam en blijf uit de buurt van dit soort beroemheden.

Bas Kist

 

Banner image: Daniel Oberhaus, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

Image Jeff Bezos (in text): Seattle City Council from Seattle, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.