Wereldnieuws

Het was in 2019 even wereldnieuws: de Europese merkregistratie van het woord Big Mac werd ongeldig verklaard. Reden: McDonald’s was er niet in geslaagd aan te tonen dat het merk Big Mac gebruikt werd. In het merkenrecht geldt de regel dat je een merk moet gebruiken om je rechten in stand te houden. Maak je gedurende een periode van 5 jaar geen gebruik van het merk, dan kan het verval van je rechten door een ander worden ingeroepen.

Big Mac Hamburgers

Geen goed bewijs

Supermac’s, een geduchte Ierse concurrent van McDonald’s, had in 2019 bij het Europese merkenbureau een verzoek tot schrapping van de merkregistratie van Big Mac ingediend wegens niet-gebruik. Op zich een vrij onzinnig verzoek zou je zeggen, want het merk Big Mac wordt natuurlijk gewoon gebruikt. Alleen verzuimde McDonald’s vervolgens het juiste bewijs van dit gebruik aan te leveren, en dus kon EUIPO op dat moment niet anders dan het merk onderuit halen. Breaking news: het merk Big Mac is niet meer beschermd!

Overruled

Maar goed, nu is alles anders. McDonald’s ging in beroep en kwam met meer en beter bewijs van gebruik op de proppen. De uitspraak uit 2019 werd overruled en Big Mac is gewoon weer een goed beschermd Europees merk.

Big Mac

Tips

Gek genoeg komt het vaak voor: merkhouders die verzuimen goed bewijs van gebruik aan te leveren als daar om gevraagd wordt, terwijl zij hun merk wel gewoon normaal gebruiken. Welke les is hier voor merkhouders te leren?

Documentatie

Bewaar en documenteer voorbeelden van gebruik van je merk. Let er dan op dat het bewijs zoveel mogelijk laat zien (1) waar (territoriaal) het merk gebruikt is, (2) wanneer (datum) het gebruikt werd en wat (3) de omvang van het gebruik was (volume, duur, frequentie).

Soorten bewijs

Aan wat voor bewijs van gebruik kun je denken? Dat kan van alles zijn: verpakkingen, prijslijsten, brochures, facturen, foto’s verkochte product, publicaties in de media, screenshots website, bezoekers aantallen website en natuurlijk nog veel meer. Maar begin met een goed dossier en documentatie. Hulp nodig bij het goed opbouwen van je gebruiksbewijzen? Wij helpen je graag verder.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.