
Z is “merk” van Russische regering
Het probleem is volgens EUIPO dat de letter Z door consumenten in de EU gezien wordt als een symbool van steun voor de invasie van Oekraïne door Rusland. De Z is aangebracht op Russische uniformen en staat geschilderd op gepantserde voertuigen die betrokken zijn bij de invasie. Ook wordt de Z – die niet in het cyrillische alfabet voorkomt – door het Kremlin gebruikt in zijn communicatie als een meme van steun voor de oorlog. Buiten de militaire context is het symbool “Z” bovendien zelfs ‘een “merk” geworden van de Russische regering’, aldus EUIPO.

Meer weigeringen
Dat IBM natuurlijk geen enkele intentie heeft dit merk te gebruiken in verband met de oorlog, doet niet ter zake. Voor EUIPO is de letter Z als merk gewoon taboe, althans je krijgt er geen registratie meer voor. Een kleine check in het merkregister laat zien dat EUIPO eerder ook andere Z-merken weigerde te registreren.

Vormgeving speelt wel rol
Maar geldt het registratieverbod nu voor elk Z-logo, ongeacht de vormgeving? In deze IBM-uitspraak lees ik dat vormgeving gelukkig wel een rol speelt. Als de stilering en typografische kenmerken van de “Z” voldoende afwijken van het door Rusland gebruikte symbool “Z”, dan moet het kunnen, aldus EUIPO. Eerlijk gezegd vind ik het uiterlijk van deze ‘open’ IBM-Z nog best wel afwijken van het gebruik door de Russen. Tegen die achtergrond had dit logo wat mij betreft best een registratie mogen krijgen.
Bas Kist