Digitale sneakers

Zo biedt Gucci virtuele handtassen aan en kun je inmiddels digitale sneakers bij adidas en Nike kopen. De handel in deze digitale producten gaat o.a. via  NFT’s: non-fungible tokens, een niet-vervangbaar eigendomscertificaat.

Consequenties voor merkregistraties

Hoewel de hele metaverse natuurlijk nog in de kinderschoenen staat en het onmogelijk is te voorspellen waar het heen gaat, moeten merkhouders toch alert zijn. Als je je met je merk in deze wereld gaat begeven is het van belang goed na te denken over eventuele consequenties voor je merkbescherming. Want een virtuele schoen is toch wat anders dan een echte schoen.

Nike koopt NFT- & virtueel schoenenbedrijf RTFKT

Voorbeeld Nike in de metaverse

Om een voorbeeld te geven: Nike bezit merkregistraties voor o.a. schoenen en kleding. Volgens de administratieve regels van het merkenrecht zijn schoenen en kleding bij de merkregistratie ondergebracht in klasse 25. Maar hoe zit dat nu in de metaverse?

Registraties aanpassen?

Moeten die nieuwe virtuele schoenen nu gewoon gezien worden als een subcategorie van echte schoenen en ben je met je huidige merkregistratie in klasse 25 gewoon goed gedekt, ook voor de virtuele kleding? Of kan je het beste toch een extra registratie doen en de virtuele kleding in klasse 25 expliciet noemen? Maar het zou ook heel goed kunnen zijn dat die virtuele schoenen helemaal niet in klasse 25 thuishoren, maar eerder in de software-klasse 9, omdat een digitale schoen in het registratie-systeem gewoon als downloadbare software wordt beschouwd?

Merkhouders in de metaverse

Op dit moment zijn er dus nog veel vragen en is het niet duidelijk welke kant het op gaat. Maar dat je als merkhouder in de metaverse de komende tijd alert moet blijven is wel duidelijk. Chiever volgt de ontwikkelingen en standpunten van de internationale merkenautoriteiten uiteraard op de voet en wij adviseren onze relaties over eventueel te nemen stappen. Mocht u willen overleggen over uw merken in de metaverse, neem dan contact met ons op.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.