Bekende merken
Bekende merken hebben een hele ruime beschermingsomvang. Ze kunnen niet alleen tegen een gelijkend merk optreden als er gevaar voor verwarring is. Ook als de consument, zonder dat hij in verwarring is, alleen maar een verband (een link) legt tussen de merken, kan er al sprake zijn van merkinbreuk.
Link Mexx en G-maxx
En het merk Mexx, dat al sinds 1986 bestaat, vindt zichzelf behoorlijk bekend en dacht dat het daarom wel een zaak had tegen G-maxx: als er dan geen verwarringsgevaar tussen Mexx en G-maxx is, dan zal de consument door de grote bekendheid van Mexx in ieder geval toch een link leggen tussen deze merken met die dubbele X. En dan is het een merkinbreuk, zo meende Mexx.
Bekendheid dynamisch
Echter, de rechtbank oordeelde anders. Volgens de rechter kan de bekendheid van een merk afnemen in de loop der jaren. Zoals G-maxx had aangevoerd is ‘bekendheid’ een dynamisch gegeven. Mexx heeft voor een langere periode geen of weinig gebruik gemaakt van zijn merk en ook het faillissement in 2014 helpt daar niet aan mee. Bovendien volgt uit het eigen marktonderzoek van Mexx dat het merk niet meer de status en internationale bekendheid van vroeger heeft.
G-maxx vrijuit
Mexx kan zich volgens de rechter dus niet meer beroepen op zijn oude status van bekend merk. En daarmee verliest het merk ook zijn ruime beschermingsomvang. G-maxx gaat vrijuit.
Ook al ben je de eigenaar van een internationaal bekend merk, het kan dus gebeuren dat de bekendheid van je merk achteruitgaat. Als merkhouder wil je dit natuurlijk voorkomen, want net als Mexx wil je natuurlijk graag een stokje kunnen steken voor het gebruik van G-maxx voor damesmode.
Olivia Colbeth