Geen draaiboek

Voor het op geld waarderen van immateriële activa zoals het image en de (merk)naam van een overleden popster, liggen duidelijk geen draaiboeken klaar. Dat verklaart ook het grote verschil tussen de 160 miljoen dollar van de Belastingdienst en de gebruikte Honda Civic van de erven.

Michael Jackson

Kindermisbruik

De Jackson estate zoog overigens die 2.105 dollar niet uit de duim. Om de megabelasting-claim te weerleggen had de estate twee specialisten gevraagd de waarde van het Jackson-image op het moment van zijn overlijden te bepalen. Beide experts, het gerenommeerde accountantskantoor Moss Adams en het bedrijf Celebrity Valuations, hielden daarbij nadrukkelijk rekening met de door beschuldiging van kindermisbruik aangetaste reputatie van Jackson. Moss Adams kwam uiteindelijk uit op de geruchtmakende 2.105 dollar, Celeberity Valuations hield het op 3.1 miljoen dollar. Beide waarderingen werden door de erven ingebracht tijdens de rechtszaak.

Honda Civic

Verdoezeld

Met zijn verwijzing naar de Honda Civic maakte rechter Holmes snel duidelijk dat hij de inschatting van Moss Adams niet helemaal serieus nam. Maar dat deed hij overigens ook niet met de mega-waardering van de belastingdienst. De expert van de belastingdienst heeft in zijn analyse van Jacksons’ voorzienbare inkomstenstroom ‘gewoon verdoezeld dat Jackson meerdere keren beschuldigd is van de meest gruwelijke daden’, aldus Holmes. Uiteindelijk bepaalde hij de waarde van de beschadigde naam- en portretrechten van Jackson op het moment van zijn dood op 4,1 miljoen dollar. Een flinke opsteker voor de erven, die hierdoor veel minder belasting hoeven te betalen.

Ontluisterend

Het 271 pagina lange vonnis geeft naast een interessant inkijkje in de waardering van image-rechten, ook een gedetailleerd en vooral ontluisterend overzicht van de geleidelijke ondergang van Michael Jackson. Van wereldster tot Honda Civic. Een triest verhaal.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.

 

 

Photo credit: y.caradec on VisualHunt
Photo credit: Daniele Dalledonne on Visualhunt