November 2019. Soms vraag je je af? Waarom? Waarom steek je tijd en geld in een oppositie tegen een merk dat gewoon totaal niet lijkt? Dat is de gedachte die opkomt bij de recente aanval van de Monster Energy Company op een nieuwe Europese registratie van het Duitse Merck.
Links het nieuwe logo van Merck, rechts een aantal merkregistraties van Monster
Visueel volstrekt verschillend
In zijn oppositie tegen het logo van Merck beriep Monster zich op een groot aantal (16!) merkregistraties die het bedrijf bezit voor zijn gestileerde M. Echter, het mocht niet baten. Op 4 oktober kwam de oppositie-afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO snel tot de conclusie dat er visueel geen enkele gelijkenis bestaat tussen de merken. De enige gelijkenis komt voort uit het feit dat je de beelden beide als de letter M zou kunnen zien, maar daarmee houdt het ook op. Dat is onvoldoende om deze twee logo’s te verwarren.
Reputatie helpt ook niet
En ook al bezit het M-logo van Monster een grote bekendheid en reputatie, zo stelt EUIPO, dan nog zal de consument geen link leggen tussen deze twee visueel volstrekt verschillende beeldmerken. Oppositie afgewezen en dat zal bijna niemand verbazen.
Ook deze merken kon Monster met zijn bekende logo niet stoppen: geen overeenstemming
Vaker gestrand
Het is niet de eerste keer dat Monster bot vangt in een oppositie. Het bedrijf doet al tijden verwoede pogingen het merkenregister te schonen van merken met beeldelementen die lijken op parallelle krassen, zoals het Monster-logo die heeft. Maar dat gaat vaak mis. De opposities tegen bovenstaande merken werden allemaal verloren wegens gebrek aan overeenstemming.
Bas Kist