Juni 2018. Red Bull heeft een gevoelige nederlaag geleden. Op 23 mei oordeelde de oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO dat het beeldmerk Big Horn geen inbreuk maakt op het logo van Red Bull en gewoon als Europees merk voor energie dranken geregistreerd kan worden.
Lijkt voor geen meter
Kort gezegd stelt het EUIPO dat het merk Big Horn voor geen meter lijkt op het beeldmerk van Red Bull. Bij Red Bull gaat het om stieren die naar elkaar toe rennen en bij Big Horn om steenbokken die springen, aldus het merkenbureau. Verder zorgen ook de gebruikte kleuren en het woord Big Horn voor voldoende afstand.
Opvallend
De zaak is opvallend, zeker als je weet dat Red Bull meestal succesvol is in de vele rechtszaken en opposities die het concern voert over de merknaam Red Bull en zijn herkenbare logo.
Wild Mustang, RedWeiler en Mad Bull, allemaal merken die Red Bull wist te stoppen
Verkeerde beslissing?
Het is de vraag of dit nu een juiste beslissing is. In de eerste plaats moet bedacht worden dat Red Bull zich in deze procedure beriep op een merkregistratie van alleen de stieren, dus zonder het woord Red Bull. Als je dat merk naast Big Horn legt komt het toch wel dicht in de buurt, twee van die naar elkaar toe springende beesten en een gele bal op de achtergrond.
Reputatie
Daarnaast lijkt de uitspraak toch ook de enorme bekendheid en reputatie van het Red Bull-merk te miskennen. In het recht geldt de regel dat hoe sterker en bekender het merk, des te ruimer de beschermingsomvang. Dat had hier toch wel wat meer aandacht mogen krijgen, zou je zeggen.
Zilver blauw
En als je dan kijkt hoe Big Horn in de praktijk gebruikt wordt dan bekruipt je helemaal een gevoel van onrechtvaardigheid: waar doet die zilver-blauwe vlakverdeling toch aan denken? Natuurlijk, bij de beoordeling van deze zaak mag het Europese merkenbureau met dit gebruik geen rekening houden, het gaat om het merk zoals dat gedeponeerd is en dat is zonder het blauw-grijze blikje. Maar toch, het grote Red Bull wordt hier misschien toch tekort gedaan. Wedden dat Red Bull beroep aantekent en over een maand of wat alsnog als winnaar uit de bus komt?
Bas Kist
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Adformatie