Grootste online modebedrijf ter wereld

Afgelopen dinsdag publiceerde de Volkskrant een artikel over het Chinese Shein, het grootste online modebedrijf ter wereld. Naast zijn online verkoop heeft Shein nu dus ook outlets geopend in onder andere Utrecht, Arnhem en Den Haag, zo schrijft de Volkskrant. Echter, de krant twijfelt of het wel om ‘echte Shein-outlets gaat. Dat blijkt niet zo te zijn. Op maandag liet een woordvoerder van Shein aan de Gelderlander al weten dat deze shops ‘op geen enkele manier geautoriseerd door of verbonden zijn met ons’.

Shein Polen
Een echte Shein-winkel in Polen.

Perfecte kopie

Een bezoekje aan een Shein-outlet laat zien dat de winkels perfecte kopieën zijn van het grote Shein. Niet alleen de merknaam is 1 op 1 overgenomen, ook het productaanbod is identiek: spotgoedkope kleding van dubieuze kwaliteit. Of de kleding, net als die van het grote Shein, ook onder gebrekkige arbeidsomstandigheden in duistere Chinese sweatshops in elkaar wordt gezet is niet bekend, maar gezien de prijs zou het niet verbazen.

Shein verpakking

24 Europese merkregistraties Shein

Dan maar eens kijken of de jongens van Shein hun merkbescherming goed voor elkaar hebben. Dat is het geval. De Chinezen hebben het zaakje goed dichtgetimmerd. Ze bezitten maar liefst 24 Europese en twee Benelux registraties van merken waarin het woord Shein is opgenomen. De Nederlandse Shein-outlets kunnen hun borst dus natmaken.

Geen monopolie op verkoop dubieuze kleding

Maar goed, misschien overdrijf ik iets als ik zeg dat de outlets hun deuren binnenkort kunnen sluiten. Je kunt natuurlijk ook gewoon dat bord Shein-outlet verwijderen. Dan maak je in principe geen inbreuk meer. Want op de verkoop van onder dubieuze omstandigheden gefabriceerde kleding tegen bodemprijzen heeft niemand het alleenrecht.

Bas Kist

Dit artikel werd op oktober 2024 gepubliceerd op Adformatie.

 

Banner Shein shirt: Mogomusta, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Afbeelding Shein-winkel: DMCGN, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

Afbeelding Shein-verpakking: Danielll10, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.