Januari 2018. De uitspraak waarmee de Reclame Code Commissie RCC de advertenties voor de likeur Neuken veroordeelde, heeft nogal wat stof doen opwaaien. Volgens de RCC zijn de reclames voor Neuken in strijd zijn met de goede smaak.

Seksueel getint

De Duitse fabrikant van Neuken krijgt van de RCC het dringende verzoek zijn reclames aan te passen. Dus geen advertenties meer met seksueel getinte verwijzingen zoals ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ of: ‘Door de week een bakkie pleur…. In het weekend Neuken-liqueur’.

Niet in de baas zijn tijd

Maar het ging niet alleen om fatsoen in deze uitspraak. Één van de reclames voor Neuken voldoet volgens de RCC ook niet aan andere bepaling in de Alcoholcode. Deze code verbiedt ook mensen te tonen die alcohol op de werkplek nuttigen. De advertentie waarin een man achter zijn bureau te zien is met een fles Neuken en de tekst ‘Neuken in de baas zijn tijd’, kan daarom niet door de beugel. Niet vanwege het (on)fatsoen, maar vanwege de combinatie drank-werk.

Bas Kist

Meer over dit onderwerp werd online gepubliceerd in de Volkskrant