OPFRISSING?
Het is waarschijnlijk vloeken in de design-kerk, maar zou je hier niet toch vooral moeten spreken van een ‘herintroductie’ of in het beste geval van een ‘lichte opfrissing’ van het oude design uit 1969 en 1994? Niks mis met zo’n opfrissing, maar echt nieuw zou ik het niet noemen.
ROUNDER
Rapha Abreu, hoofd design bij Burger King, ziet toch wel flinke verschillen. “On our new logo, the bun shapes were refined with more realistic proportions closer to our burgers,” vertelt Abreu aan het platform Muse. “The typography is rounder, more modern and streamlined than the 1969 one, and more fun and friendlier than on the 1994 logo.” Dat klinkt natuurlijk al veel beter, maar misschien bedoelen we hetzelfde.
ODE AAN ERFGOED
Op de website van MarketingTribune geeft de marketing manager van Burger King Nederland een hele charmante toelichting: het nieuwe minimalistische logo is ‘een ode aan het erfgoed’. Mooi gevonden en de spijker op zijn kop.
TOTALE REBRANDING
Overigens gaat het bij Burger King niet alleen om de vervanging van het logo. Er vindt een totale rebranding, plaats, van nieuwe verpakkingen tot menuborden en van bedrijfskleding tot een nieuw interieur. Een mega-operatie die vermoedelijk – net als bij de rebranding van Starbucks – enige jaren gaat duren.
HERINNERING
Zou Burger King bij zijn re-design misschien ook goed gekeken hebben naar het onderzoek Branded in Memory, dat de website signs.com in 2018 deed? ‘Teken het Burger King logo eens uit je hoofd’, luidde de opdracht van Signs.com aan 150 Amerikanen. Het resultaat was opvallend.
Maar liefst 1 op de 5 deelnemers tekende het 1994-logo, dat Burger King op dat moment al 19 jaar niet meer gebruikte. Mooi dat dit nu terugkomt, in aangepaste vorm.
Bas Kist