Logo's pepsi
Links het huidige design rechts het nieuwe logo

 

Pepsi begon als Brad’s Drink

Op de website fineprintart.com is te lezen dat Pepsi ooit begon als Brad’s Drink. In 1893 ontwikkelde de apotheker Caleb Bradham een drankje, gemaakt van onder andere suiker, caramel en water. Het spulletje werd verkocht onder de merknaam Brad’s Drink. In 1898 veranderde  Bradham de naam in Pepsi-Cola.

Pepsi Logo's

1906 en 1950

In de jaren die volgden werd eens in de zoveel tijd het Pepsi-logo wat aangepast. Nummer 4, geïntroduceerd in 1906 en waarin het woord ‘drink’ is toegevoegd, hield het het langste uit: pas in 1940 werd dit logo door nr. 5 vervangen. Het 1950-design, met de dop in rood-wit-blauw, ontstond na de tweede wereldoorlog onder invloed van patriottische gevoelens in de VS.

Pepsi Logo 1906 & 1950
Links het logo uit 1906 dat 34 jaar stand hield, rechts het ‘patriottische’ logo uit 1950

 

Uitrol

De uitrol van het nieuwe logo, dat werd geïntroduceerd op 28 maart 2023, begint dit jaar in de VS. In 2024 volgt dan de rest van de wereld.

Pepsico logo's
Door Pepsico aangevraagde registraties in VS, depotdatum 24 maart

 

Merkrechten Pepsi goed beschermd

En natuurlijk heeft Pepsi de merkrechten van het nieuwe logo tijdig veilig gesteld. Op 24 maart 2023 vroeg het bedrijf een grote hoeveel registraties aan in de Verenigde Staten. Onder het internationale merkenrecht heb je dan gedurende 6 maanden ook een claim voor dezelfde registraties in de rest van wereld. Als Pepsi vóór 24 september 2023 de merken ook in andere landen deponeert, mag het bedrijf voor die registraties de datum van de aanvraag in de VS ‘meenemen’ (prioriteit inroepen). Ook die registraties krijgen dan als stratdatum 24 maart 2023. Zo kan Pepsi niet afgetroefd worden door handige jongens die snel zelf elders een depot van het nieuwe Pepsi merk zouden willen doen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.