Oktober 2018. De 20 jaar oude Europese merkregistratie van Beiersdorf, bestaande uit een blauw doosje maar dan zonder de tekst Nivea, blijft in stand. Dat heeft de Cancellation Division van het Europese merkenbureau EUIPO in augustus 2018 bepaald.

Blauwe doosjes

Het Franse bedrijf Diffulice, dat met Nivea overhoop ligt over een aantal ‘Nivea-blauwe’ verpakkingen, doet pogingen de merkenpositie van Beiersdorf te verzwakken en had bij het merkenbureau aangevoerd dat zo’n eenvoudig blauwe doosje nooit als merk geaccepteerd had mogen worden. Dit soort doosjes worden vaker gebruikt in de cosmetica-industrie, aldus Diffulice.

Oude merkregistratie nr. 428342 Nivea blijft in stand

Geen bewijs

Echter, bij de aanvraag in 1996 had Beiersdorf het Europese merkenbureau weten te overtuigen dat het blauwe doosje op zich zó bekend is dat dit ook zonder de tekst Nivea door het publiek herkend wordt. Diffulice heeft volgens EUIPO vooralsnog het tegendeel niet kunnen aantonen.

Positief vormmerk-nieuws

Op het moment dat we steeds vaker Europese uitspraken zien waarin vormmerken worden afgewezen, is dit gelukkig weer eens positief vormmerk-nieuws.