Februari 2018. De easyGroup, vooral bekend als de moeder van vliegmaatschappij easyJet, heeft in Engeland twee gevoelige nederlagen moeten slikken. Eerst lukte het in januari niet de merkregistratie van EasyRoommate te stoppen en vervolgens mislukte in februari een aanval op het merk Easysail.

Familie

De easyGroup doet er alles aan om een exclusieve claim te leggen op het woord ‘easy’ in relatie tot een groot aantal producten en diensten. Het heeft een prachtige familie van easy-merken gecreëerd, van autoverhuur tot het bezorgen van pizza’s en het uitlaten van honden. Als het maar ‘easy’ is. De meeste van deze merken zijn ook als woord- of als beeldmerk geregistreerd.

Easy = ‘not difficult’

Ondanks het feit dat het bedrijf er in 2006 zelfs in is geslaagd het losse woord Easy als Europees merk te registreren voor een groot aantal diensten, krijgt het in zijn strijd tegen EasyRoommate en Easysail bij het Engelse merkenbureau toch geen voet aan de grond. De kern van het probleem zit toch in het feit dat het woord ‘easy’ niet of nauwelijks onderscheidend is. Het betekent gewoon ‘not difficult’ of ‘simple’, aldus het Engelse merkenbureau. EasyRoommate en Easysail hou je er niet mee tegen.

Waarde merkregistratie woord easy?

Je kunt je natuurlijk wel afvragen wat dan de waarde is van zo’n mooi Europees woordmerk Easy, als je dit soort easy-merken er niet mee kunt tegenhouden. Of had dat woordmerk ‘easy’, in het licht van het huidige strenge juridische regime op het gebied van onderscheidend vermogen, eigenlijk helemaal geen registratie mogen krijgen?

Bas Kist