December 2018. Het leven wordt er niet gemakkelijker op als je merk Easy is. Dat heeft het Britse easyGroup gemerkt in 2018. In het afgelopen jaar verloor easyGroup een groot aantal oppositieprocedures die het had aangespannen tegen nieuwe easy-merken.

148 EU-registraties

easyGroup is niet alleen eigenaar van het merk EasyJet, maar bezit een grote hoeveelheid aan easy-merken, van easyKiosk tot easyPizza en van easyTaxi tot easyFitness. In totaal heeft het bedrijf in Europa 148 geregistreerd merken met het woord easy geregistreerd.

Geen monopolie

In een poging een soort absoluut monopoly op het woord easy te verkrijgen, maakt easyGroup bezwaar tegen vrijwel elke nieuw merk dat het onderdeel easy bevat. Maar erg succesvol is het bedrijf daarbij niet.

WC-papier

Zo lukte het in 2018 niet de merken easyroad (voor banden), easyfastrack (vluchtinformatie via mobiele telefoon) en easydentaly (tandartsen) te stoppen. Ook easyFlossing (fysiotherapie), easyret (laserapparatuur), EasyZip (kleding) en EasyPick (WC-papier!) kregen gewoon een plaatsje in het register.

Allemaal easy een plaatsje in het register

Simpel

Het probleem is natuurlijk het feit dat easy een zuiver beschrijvend woord is. Ook al bezit je 150 easy-merken en geniet easyJet als merk voor een budgetvliegmaatschappij een grote bekendheid, het is niet voldoende voor een absoluut monopolie op het woord easy.

Easyroad banden of easyPick WC-papier: easyGroup kan ze niet tegenhouden