Verschillende namen

Mocht het in Europa al voor gedoe zorgen, dan is dat maar in een beperkt aantal landen. Immers, Unilever gebruikt voor zijn ijsjes wereldwijd het logo van het hartje, maar de merknaam verschilt per land. Zo heet Ola in Oostenrijk en Slowakije Eskimo, in Duitsland noemen ze het Langnese en in Frankrijk vragen de kinderen om Miko. Alleen in Nederland, België en Portugal wordt de naam Ola gebruikt. Maar krijgen we in deze landen dan wapengekletter met de Indiase scooter?

Ola

Verwarringsgevaar

Het merkenrecht in Europa is er vooral op gericht om gevaar voor verwarring tussen twee merken te voorkomen. Ziet de consument het ene merk voor het andere aan of denkt hij dat twee merken iets met elkaar te maken hebben, dan kan er sprake zijn van verwarringsgevaar en een merkinbreuk. Cruciaal is dan natuurlijk het soort producten waarvoor de merken worden gebruikt. Gaat het om twee gelijkende merken voor dezelfde of verwante producten, dan zal de consument snel verward zijn. Echter, gaat het om verschillende producten, zoals e-scooters en ijsjes, dan is verwarring natuurlijk uitgesloten. Kortom, geen verwarring en dus geen probleem?

Link

Nou dat is te kort door de bocht, het blijft oppassen. Want ook als het om verschillende producten gaat, heeft een merkhouder nog een pijl op zijn boog, tenminste als zijn merk bekend is. De eigenaar van een bekend merk kan namelijk ook tegen een ander gelijkend merk optreden als de consument de merken met elkaar in verband brengt, een link legt (dat is iets anders dan verwarren) én het bekende merk daardoor nadeel of schade ondervindt. Dat nadeel kan zijn dat het bekende merk kracht (onderscheidend vermogen) en reputatie verliest of dat het nieuwe merk op oneerlijke wijze profiteert van de bekendheid van het oudere merk.

Ola

IJsjes en scooters

Maar zal de consument nu een link leggen tussen het bekende Ola-ijsje en de Ola-scooter? Je weet het nooit, maar ik verwacht het niet. Ondanks het feit dat het om identieke merken gaat, zal naar mijn idee de grote afstand tussen het soort producten – ijsjes en scooters liggen toch mijlenver uit elkaar – er voor zorgen dat het publiek de merken niet snel met elkaar in verband zal brengen. Blijkbaar denkt Unilever er ook zo over want het concern heeft zich niet verzet tegen de Europese merkregistratie van de naam Ola van de Indiërs. Maar echt blij zal Unilever er niet van worden. De eigenaar van een bekend merk houdt het het liefst exclusief.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.