Januari 2018. Bedrijven die gebruik maken van het woord Royal in hun handelsnaam moeten oppassen: als zij geen toestemming hebben om het predicaat ‘Koninklijk’ te gebruiken, maar wel een koninklijke indruk wekken, lopen ze het risico dat zij hun naam moeten wijzigen.
Koninklijke stichting
Dat blijkt uit een uitspraak van de kantonrechter in Den Haag in een zaak die was aangespannen door de stichting Sigillis Regiis Praesidio. Die stichting riep toenmalig koningin Beatrix in 2002 in het leven om de intellectuele eigendomsrechten van het Koninklijk Huis te beschermen.
Royal Dutch Holding Misleidend
De kantonrechter in Den Haag bepaalde eind vorig jaar dat het bedrijf Royal Dutch Holding een misleidende handelsnaam voert. De koning heeft dat bedrijf nooit toestemming gegeven het predicaat ‘koninklijk’ te gebruiken en moet daarom zijn naam wijzigen.
Royal Dutch
Tijdens de procedure voerde de Royal Dutch Holding aan dat de bescherming van de aanduiding ‘Koninklijk’ zich niet uitstrekt tot de Engelse vertaling hiervan. Volgens de rechter is anno 2017 het gebruik van de Engelse taal in de Nederlandse samenleving echter zo gebruikelijk geworden dat het publiek geen onderscheid zal maken tussen ‘Koninklijke Nederlandse’ en ‘Royal Dutch’. Ook grote (Koninklijke) Nederlandse ondernemingen als Shell en KLM presenteren zich binnen Nederland met ‘Royal Dutch’, aldus de rechter.
Koninklijke merken, terecht met een koninklijke uitstraling
Lees hier het hele artikel dat gepubliceerd werd in de Volkskrant op 4 januari 2018.
Bas Kist