WIN-WIN

In 2017 liet een verkoopmedewerkster van Meubelhallen Kolham zich verleiden om mee te werken aan een foto-sessie voor een reclamebrochure. Een win-win: Kolham hoefde geen model in te huren en de werkneemster kon trots bij familie en vrienden met de folder showen.

Bedrijfsreclame
Voorbeeld reclamefolder Kolham *

 

€ 7.000,- SCHADEVERGOEDING

Echter, in 2018 verkast het amateur-fotomodel naar een concurrent van Kolham en dan begint het gedoe. Ze staat nog steeds in die folder! De vrouw eist dat Kolham meteen stopt met verspreiding van de folder. En oh ja, of het bedrijf ook maar even € 7.000,- schadevergoeding wil betalen.

PORTRETRECHT

Het zaakje belandt bij de kantonrechter in Groningen. De ex-werkneemster beroept zich op haar portretrecht en stelt dat zij, nu zij voor de concurrent werkt, een redelijk belang heeft zich tegen gebruik van de foto te verzetten.

Voorbeeld reclamefolder Kolham *

 

REDELIJK BELANG

Eind 2020 doet de rechter uitspraak. De vrouw in kwestie heeft inderdaad toestemming verleend voor haar verschijnen in de brochure, maar het had toch op de weg van Kolham gelegen om haar bij vertrek te vragen of ze door mochten gaan met verspreiding van de folder. Dat is niet gebeurd en daarom heeft de vrouw een redelijk belang zich tegen de publicatie van haar portret te verzetten, aldus de rechter

HEEL ERG AAN HOGE KANT

Echter, die 7 mille is onder deze omstandigheden volgens de rechter ‘wel heel erg aan de hoge kant’. Het gaat hier tenslotte om eenmalig gebruik zonder toestemming in een brochure waarbij de werkneemster niet de blikvanger was: er stonden ook foto’s in van andere personen. Bovendien had Kolham na de sommatie van de ex-werkneemster meteen maatregelen genomen om verdere verspreiding van de folder te voorkomen.

NIET BEROEMD: € 500,-

Wat volgens de rechter bij het bepalen van de schade ook een belangrijke rol speelt is feit dat de vrouw geen beroemd of bekend persoon is en ook niet direct aan Kolham of de concurrent gekoppeld zal worden. Daarom lijkt mij € 500,- in dit geval ruim voldoende, aldus de rechter in zijn uitspraak van eind december.

TIPS

De zaak levert twee praktische tips op.

    1. Eigen werknemers in bedrijfsreclame (offline en online) is leuk en goedkoop, maar check wel even of de werknemer het ook na vertrek nog steeds zo leuk vindt.
    2. Wie als werknemer in de bedrijfsbrochure mag optreden moet niet denken dat hij of zij Jan Kooijman of Doutzen Kroes is. Die kunnen flinke vergoedingen vragen bij inbreuk op hun portretrechten. De gewone man of vrouw van de straat moet het doen met een schijntje.

Bas Kist