Verwarring
Toen een Italiaanse concurrent een merkregistratie aanvroeg van een wijnetiket waarop ook een oude man te zien is, kwam het Spaanse Vintae in het geweer. Nog zo’n oude baas op een fles zou voor verwarring zorgen.
Concept oude man
Op 4 november wees de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO de claim van Vintae af. EUIPO legt eerst nog eens uit dat zo’n merkregistratie niet ‘het concept van een oude man’ op zich beschermt, maar dat het gewoon om de gelijkenis van beide afbeeldingen gaat.
Bedroefd vs goedgehumeurd
En ja natuurlijk, het zijn twee oude mannen, maar daar is alles wel mee gezegd. Met name de uitdrukking en stemming van de mannen is duidelijk verschillend. Het is een vermoeide, oude, zelfs bedroefde man, tegenover een gelukkige, tevreden, goedgehumeurde kerel, aldus EUIPO. Er is geen gevaar voor verwarring, de consument zal direct zien dat het om een andere persoon gaat.
Bas Kist