Verwarring

Toen een Italiaanse concurrent een merkregistratie aanvroeg van een wijnetiket waarop ook een oude man te zien is, kwam het Spaanse Vintae in het geweer. Nog zo’n oude baas op een fles zou voor verwarring zorgen.

Oudemannenruzie
Links de goedgehumeurde Italiaan, rechts de bedroefde Spanjaard

 

Concept oude man

Op 4 november wees de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO de claim van Vintae af. EUIPO legt eerst nog eens uit dat zo’n merkregistratie niet ‘het concept van een oude man’ op zich beschermt, maar dat het gewoon om de gelijkenis van beide afbeeldingen gaat.

oudedemannenruzie

Bedroefd vs goedgehumeurd

En ja natuurlijk, het zijn twee oude mannen, maar daar is alles wel mee gezegd. Met name de uitdrukking en stemming van de mannen is duidelijk verschillend. Het is een vermoeide, oude, zelfs bedroefde man, tegenover een gelukkige, tevreden, goedgehumeurde kerel, aldus EUIPO. Er is geen gevaar voor verwarring, de consument zal direct zien dat het om een andere persoon gaat.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.