Tella

Dat ontdekte Mixit, de Tsjechische fabrikant van de smeerpasta Mixitella. Toen Mixit de naam van zijn pasta, die ook in een glazen pot verkocht wordt,  als Europees merk wilde registreren, maakte Ferrero bezwaar. Het Europese merkenbureau EUIPO was gevoelig voor de argumenten van Ferrero. Hoewel de merken door hun  beginlettergrepen ‘Nu’ en ‘Mixi’ flink verschillen, geeft uiteindelijk  die uitgang ‘Tella’ toch de doorslag. Volgens EUIPO profiteert Mixitella op oneerlijke wijze van de reputatie van het merk Nutella en dat is niet toegestaan. Geen merkregistratie voor Mixitella.

 

Dit artikel is onderdeel van onze Chiever Nieuwsbrief. Klik hier om de gehele nieuwsbrief in .pdf te bekijken.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.